انحصار وراثت بدون شناسنامه

  1. خانه
  2. وکالت
  3. انحصار وراثت بدون شناسنامه
انحصار وراثت بدون شناسنامه

بازماندگان جهت استفاده از ارث لازم است تا گواهی انحصار وراثت دریافت کنند. در واقع گواهی انحصار وراثت اجازه و امکان استفاده از اموال متوفی را به بازماندگان می­دهد. جهت اخذ گواهی انحصار وراثت مدارکی چون شناسنامه و گواهی فوت متوفی،  استشهادیه محضری، رسید مالیات بر ارث، شناسنامه وراث و … لازم است. در صورت نبود شناسنامه متوفی جهت دریافت گواهی انحصار وراثت لازم است تا المثنی شناسنامه متوفی توسط بازماندگان دریافت گردد. در این خصوص دادگاه می­بایست رأی به صدور شناسنامه المثنی را به اداره ثبت اسناد ارسال کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای انحصار وراثت و انحصار وراثت بدون شناسنامه متوفی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مدارک لازم انحصار وراثت

بازماندگان یا وراثه متوفی به منظور اینکه بتوانند از اموال منقول یا غیر منقول متوفی استفاده نمایند لازم است تا فرایند انحصار وراثت را به انجام رسانند. از مدارک لازم برای انجام انحصار وراثت می­توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • شناسنامه و گواهی فوت متوفی: پس از فوت، شناسنامه متوفی توسط اداره ثبت احوال باطل شده و گواهی فوت صادر می­گردد. به منظور تقاضا جهت انحصار وراثت لازم است تا اصل گواهی و کپی برابر اصل شده گواهی فوت همراه با دیگر مدارک ارائه گردد.
  • استشهادیه محضری: نام تمامی وراث در فرمی که دادگستری در اختیار متقاضیان گواهی انحصار وراثت قرار می­دهد لازم است تا نوشته شده و توسط دو نفر از افرادی که بازماندگان و متوفی را می­شناسند در دفتر اسناد رسمی امضا و تأیید شده و دفتر سند رسمی امضا این افراد را گواهی کنند.
  • رسید مالیات بر ارث: بازماندگان لازم است تا لیستی از کل اموال منقول و غیر منقول متوفی را به نزدیکترین اداره دارایی محل سکونت متوفی ارائه نموده و رسیدی بابت آن دریافت کنند و این رسید را به دادگاه تقدیم نمایند.
  • کپی برابر اصل شده شناسنامه وراث: وراث جهت انحصار وراثت لازم است تا شناسنامه خود و کپی برابر اصل شده تمامی بازماندگان را به دادگاه ارائه نمایند.
  • دادخواست: پس از تهیه مدارک یاد شده لازم است تا دادخواستی جهت صدور گواهی انحصار وراثت به دادگاه ارائه شود. با استفاده از وکلایی حاذق در این زمینه می­توان دادخواستی در این خصوص تنظیم کرد.

اخذ گواهی انحصار وراثت بدون وجود شناسنامه متوفی

اخذ گواهی انحصار وراثت از سوی بازماندگان بدون وجود شناسنامه متوفی امکان پذیر نیست. همانطور که اشاره شده یکی از مهمترین مدارک جهت دریافت گواهی انحصار وراثت، شناسنامه متوفی و گواهی فوت صادر شده از سوی اداره ثبت احوال است. ممکن است به دلایل مختلفی چون گم شدن شناسنامه متوفی، عدم اطلاع بازماندگان از محل شناسنامه متوفی، عدم ارائه شناسنامه به دلیل وجود اختلاف بین بازماندگان و … شناسنامه متوفی جهت اخذ گواهی انحصار وراثت وجود نداشته باشد.

در این شرایط اولین قدم اخذ شناسنامه المثنی برای متوفی است. پس از دریافت شناسنامه المثتی، بازماندگان می توانند با ارائه کلیه مدارک یاد شده، جهت اخذ گواهی انحصار وراثت از دادگاه اقدام نمایند.

شناسنامه المثنی متوفی

گرفتن شناسنامه المثنی برای متوفی

جهت اخذ شناسنامه المثنی برای متوفی لازم است تا ورثه به دادگاه دادخواست ارائه نمایند. دادگاه نیز در صورت موافقت به سازمان ثبت اسناد صدور شناسنامه المثنی برای متوفی را اعام می­نماید. در صورت عدم موافقت دادگاه، سازمان ثبت اسناد شناسنامه المثنی را صادر نکرده و تمامی فرایند اخذ گواهی انحصار وراثت کان لم یکن باقی خواهد ماند.

دریافت مشاوره مالیات بر ارث از متخصصان ارث تکس

برخی نکات در خصوص گواهی انحصار وراثت

در خصوص گواهی انحصار وراثت برخی نکات وجود دارد که عبارتند از:

  • اگر در زمان انحصار وراثت از سوی متوفی جنینی وجود داشته باشد جنین نیز جزو وراث قرار گرفته و این مسأله لازم است در دادخواستی که جهت اخذ گواهی انحصار وراثت به دادگاه ارائه می­شود، قید گردد.
  • اگر ارزش اموال منقول و غیر منقول متوفی کمتر از ۱۰ میلیون ریال باشد لزومی به نشر آگهی از سوی دادگاه نیست و دادگاه بدون انتشار آگهی اخذ تصمیم می­نماید. لازم به ذکر است دادگاه بعد از مشاهده اسناد و مدارک ارائه شده از سوی بازماندگان و دادخواست آنها درخواست را یکبار در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار یا روزنامه محلی آگهی می­نماید. بعد از یک ماه اگر کسی در خصوص دادخواست شکایتی نکند، دادگاه در خصوص ارائه گواهی انحصار وراثت اقدام می­نماید.
  • اگر اسامی یک یا چند نفر از وراث در دادخواست اعلام نشده باشد، این عمل مشابه کلاهبرداری بوده و متقاضی تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

به منظور اخذ گواهی انحصار وراثت از سوی متقاضیان لازم است گام های ذیل انجام پذیرد:

  • گام اول: گرفتن فرم مخصوص: فرم مورد نظر باید از شورای حل اختلاف محل زندگی متوفی دریافت شود.
  • گام دوم: ارائه فرم گرفته شده از شورای حل اختلاف به همراه گواهی فوت متوفی و اصل و کپی شناسنامه متوفی و بازماندگان به دفتر اسناد رسمی.
  • گام سوم: مراجعه بازماندگان به اداره مالیات برای بیان اموال منقول و غیر منقول متوفی و تعیین مالیات بر ارث و پرداخت آن.
  • گام چهارم: مراجعه به شورای حل اختلاف برای ارائه اصل شناسنامه و کپی برابر اصل شناسنامه متوفی و وراث و ارائه رسید مالیاتی اخذ شده از اداره مالیات، به همراه گواهی فوت متوفی جهت ارائه گواهی انحصار وراثت از سوی شورای حل اختلاف.

 

۴.۲/۵ - (۵ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست