قانون تصدیق انحصار وراثت

  1. خانه
  2. وکالت
  3. قانون تصدیق انحصار وراثت
قانون تصدیق انحصار وراثت

اموال فرد متوفی به عنوان ماترک به وراث و بازماندگان خواهد رسد و این اموال منقول یا غیر منقول به نسبت مشخص شده نزد ورثه تقسیم خواهد شد. اما تا زمانی که ورثه گواهی انحصار وراثت را از شورای حل اختلاف دریافت ننمایند، این اموال قابل استفاده نخواهد بود. اما پیش از اینکه گواهی انحصار وراثت دریافت شود، لازم است تا وراث بودن نیز ارزیابی شده و برای آن گواهی صادر گردد. قانون تصدیق انحصار وراثت قانونی ۱۴ ماده ای است که به موجب آن دادگاه صالح به بررسی وارث بودن ورثه پرداخته و در نهایت به منظور تأیید گواهی تصدیق انحصار وراثت صادر می گردد. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قانون تصدیق انحصار وراثت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

قانون تصدیق انحصار وراثت

زمانی که فرد از دنیا میرود، تمامی اموال وی به وراث و بازماندگان وی خواهد رسید، اما تا زمانیکه وراث گواهی حصر وراثت را دریافت ننمایند، امکان بهره مندی از ماترک متوفی امکان پذیر نخواهد بود. اما وراث بودن فرد می بایست در دادگاه صالح بررسی شود. گواهی حاصل از این دادگاه که وراث بودن فرد یا افراد را تأیید می کنند، گواهی تصدیق انحصار وراثت می گویند. می توان تصدیق انحصار وراثت را به عنوان پیش نیازی برای اخذ گواهی انحصار وراثت به شمار آورد. قانون تصدیق انحصار وراثت قانونی ۱۴ ماده ای است که در تاریخ ۱۳۹۰/۰۷/۱۴ تصویب گشته و اجرایی شده است.

برای دریافت مشاوره مالیات بر ارث با گروه تخصصی ارث تکس تماس بگیرید.

ماده ۹ قانون تصدیق انحصار وراثت

ماده ۹ قانون تصدیق وراثت بیان می کند که اگر فردی با علم و دانش خود را به عنوان ورثه با هدف تحصیل ارث جا زند و یا اینکه اگر به غیر از او وراث دیگری وجود داشته باشند، اما فرد برخلاف واقع عمل کرده دیگر وراث را به عنوان وراث معرفی ننماید، کلاهبردار محسوب شده و علاوه بر پرداخت خسارت لازم است تا مجازاتی برای وی در نظر گرفته شود.

ماده 6 قانون تصدیق انحصار وراثت

ماده ۶ قانون تصدیق انحصار وراثت

اگر اموالی به صورت منقول، غیر منقول یا وجه نقد وجود داشته باشد و این ماترک متعلق به فردی مجهول الوارث باشد و اموال یاد شده به تصرف دولت، موسسه تجاری یا صرافی درآمده باشد، اگر تا ده سال در خصوص اموال منقول و اگر تا بیست سال برای اموال غیر منقول کسی ادعای وراثت نکرده و متوفی همچنان مجهول الوارث باقی بماند، از آن پس دیگر ادعایی پذیرفته نخواهد بود و اموال منقول و غیر منقول مجهول الوارث متعلق به دولت خواهد بود و دولت اغلب این اموال را مورد مصرف موسسات خیریه قرار خواهد داد.

بیشتر بخوانید: مالیات بر ارث ملک چقدر است؟

ماده ۱ قانون تصدیق انحصار وراثت

ماده ۱ قانون تصدیق انحصار وراثت بیان می دارد که اگر یک یا چند نفر بخواهند اموال منقول یا غیر منقول متوفی را به عنوان ورثه اخذ نمایند و یا براساس وراثت طلب متوفی را وصول کنند، قانون تصدیق انحصار وراثت مانع از این کار خواهد شد. در قانون تصدیق انحصار وراثت ابتدا می بایست ورثه بودن افراد در دادگاهی مورد بررسی قرار گیرد و در انتها در صورت درت بودن موارد گواهی تصدیق انحصار وراثت ارائه می شود.

پس از اینکه مطابق قانون تصدیق انحصار وراثت دادگاه صالح گواهی تصدیق وراثت در خصوص ورثه را صادر کرد، ورثه می توانند به منظور دریافت گواهی انحصار وراثت دریافت کنند. به این منظور وراث یا نماینده قانونی آن ها می بایست مدارکی را به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی ارائه نماید. در صورت کامل بودن مدارک گواهی انحصار وراثت صادر شده و وراث به نسبت مشخص شده می توانند از ماترک متوفی استفاده نمایند. به منظور اخذ گواهی انحصار وراثت مدارکی چون گواهی فوت، استشهادیه محضری، عثدنامه یا رونوشت آن برای متوفی، گواهی اظهارنامه مالیات بر ارث اصل و کپی شناسنامه تمامی وراث می بایست به شورای حل اختلاف ارائه شود.

 

 

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست