مالیات بر ارث در کانادا چگونه محاسبه می‌شود؟

  1. خانه
  2. وکالت
  3. مالیات بر ارث در کانادا چگونه محاسبه می‌شود؟
مالیات بر ارث در کانادا

اگر مقیم کشور کانادا هستید، یکی از موارد مهم که باید نسبت به آن اطلاعات دقیقی داشته باشید، اطلاعات مربوط به ارث است. برخلاف ایران که مالیات بر ارث به عنوان مالیات مستقیم در نظر گرفته می‌شود، در کشور کانادا مالیات بر ارث به طور غیر مستقیم از وراث دریافت می‌شود. در ادامه نحوه محاسبه مالیات بر ارث در کانادا را بیشتر توضیح خواهیم داد.

قانون تقسیم ارث در کانادا

اگر شخصی در کانادا فوت کند، اموال او به وراث او تعلق خواهد گرفت، در کانادا نیز مانند ایران وراث درجه اول، دوم و سوم طبقه‌بندی می‌شوند که شامل همسر، فرزندان، والدین، خواهر و برادر خواهد بود.

نکته حائز اهمیت داشتن وصیت نامه است. فرد متوفی باید یک وصیت نامه تنظیم و اموال خود را به طور مشخص به افراد مورد نظر واگذار کند. وصیت نامه به عنوان یک سند قانونی، قابل اجرا است و وراث باید به آن عمل کنند.

اما اگر فرد متوفی وصیت نامه تنظیم نکرده باشد، تقسیم اموال طبق قانون بی‌وصیت انجام می‌شود. این قانون در کشور کانادا در هر ایالتی متفاوت خواهد. با مراجعه به سازمان مربوطه در ایالت مورد نظر می‌توانید از نحوه چگونگی تقسیم اموال فرد متوفی مطلع شوید. در قانون بی‌وصیت، همسر و فرزندان متوفی به طور قطعی مشمول دریافت ارث خواهند شد. در صورت نبود همسر و فرزندان، اموال به جا مانده از فرد متوفی به والدین، خواهران و برادران فرد متوفی تعلق خواهد گرفت. پس از تقسیم اموال، طبق قانون مالیات بر ارث در کانادا، وراث به هنگام فروش اموال، باید مالیات بر سرمایه را پرداخت کنند.

به طور کلی در هر ایالت کانادا، قانون مالیات بر سرمایه برای اموال متوفی، متفاوت است. امکان دارد در یک ایالت مالیات کاملا بخشیده و در ایالت دیگر اعمال شود.

روند تشکیل پرونده مالیات بر ارث در کانادا

پرداخت مالیات بر ارث در هر کشوری از قانون خاصی پیروی می‌کند. در کشور کانادا نیز مالیات بر ارث به عنوان مالیات بر سرمایه، از وراث دریافت می‌شود. زمانی که فردی در کانادا فوت می‌کند، وکیل یا نماینده قانونی او باید اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و به سازمان مربوطه ارائه دهد. سازمان مربوطه که آژانس درآمد کانادا (CRA) نام دارد، مالیات بر سرمایه فرد متوفی را محاسبه و اعلام می‌کند. بر اساس قانون مالیات بر ارث در کانادا، گواهی ترخیص اموال صادر و وراث در زمان فروش اموال، مالیات بر سرمایه تعیین شده را باید پرداخت کنند. این سازمان برای پرداخت این مالیات از سوی وراث، ضمانت نامه‎ هایی را دریافت می‎کند.  توصیه می شود بلافاصله وراث، مدارک لازم را به آژانس درآمد کانادا (CRA) ارائه دهند، در غیر این صورت در آینده، وراث مسئول بدهی‎های متوفی خواهند بود.

نرخ مالیات بر ارث در کانادا چقدر است؟

همانطور که اشاره شد، در کشور کانادا مالیات بر ارث به صورت غیر مستقیم از وراث متوفی دریافت می‌شود. به این معنا که، وراث برای دریافت اموال متوفی ملزم به پرداخت مالیات نخواهند بود، تا زمانی که قصد فروش اموال را داشته باشند. در این زمان طبق قانون، باید مالیات در نظر گرفته شده پرداخت، سپس اموال مورد نظر فروخته شوند.

محاسبه مالیات بر ارث در کانادا به این صورت است که اگر متوفی در زمان حیات خود خانه‌ای را خریداری کرده باشد، ارزش خانه از زمان خرید تا زمان فوت، با توجه به تورم تعیین می‌شود. نیمی از مبلغ تعیین شده، به عنوان مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته می‌شود که وراث باید این مبلغ را به هنگام فروش اموال پرداخت کنند. در واقع این نوع مالیات، مالیات بر سرمایه است. بدین ترتیب وراث به هنگام دریافت اموال متوفی، نباید نگران پرداخت مالیات باشند، آن‌ها هر زمان که قصد فروش اموال ورثه‌ای را داشته باشند، تنها مالیات بر سرمایه که در زمان فوت متوفی مشخص شده است را باید پرداخت کنند.

نرخ مالیات بر ارث در کانادا

روش‌های پرهیز از پرداخت مالیات ارث در کانادا

تنها راهکار پرهیز از پرداخت مالیات بر ارث در کانادا این است که فرد متوفی در زمان حیات خود اموالی که دارد را به وراث منتقل کند. در این صورت وراث از پرداخت مالیات بر ارث یا مالیات بر سرمایه معاف می‌شوند.

چه اموالی در کانادا مالیات به ارث به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؟

همیشه وارث در تلاش هستند تا مالیات بر ارث را پرداخت نکنند. یکی از اموالی که در کانادا مالیات بر ارث یا مالیات بر سرمایه به آن تعلق نمی‌گیرد، اقامتگاه اصلی متوفی است که در آن زندگی می‌کرده است. اقامتگاه یا خانه اصلی متوفی، پس از اینکه به وراث منتقل شود، به هنگام فروش نیازی به پرداخت مالیات بر سرمایه ندارد. توجه داشته باشید تنها برای یک ملک که اقامت اصلی متوفی است، معافیت مالیاتی در نظر گرفته می‌شود. اگر متوفی املاک بیشتری دارد، برای آن‌ها مالیات بر سرمایه در نظر گرفته می‌شود.

نکته دیگر این است که اموالی که به عنوان ارث به وراث واگذار می‌شود، به عنوان درآمد در نظر گرفته نمی‌شود. به این معنا که برای این اموال مالیاتی که در نظر گرفته می‌شود، تنها مالیات سود حاصل است از ارزش قیمت است. بنابراین وراث هنگام تکمیل اظهارنامه مالیاتی نیازی نیست تا اموال به ارث رسیده را گزارش دهند، چرا که مشمول دریافت مالیات نمی‌شوند. در قانون مالیات بر ارث در کانادا، اگر پول نقد به وراث ارث برسد، برای آن هیچ مالیاتی در نظر گرفته نمی‎شود.

اگر ساکن و مقیم کانادا هستید و در خصوص مالیات بر ارث در کانادا اطلاعات کافی ندارید، کارشناسان با تجربه و خبره در حوزه ارث، در موسسه ارث تکس می‌توانند اطلاعات دقیق و جامعی را در اختیار شما قرار دهند. سال‌ها سابقه درخشان این موسسه به دلیل در اختیار داشتن وکلای با تجربه و تضمین ارائه خدمات قانونی به کاربران حقوقی است. مشاوران و وکلای حرفه ای، با آگاهی کامل از قوانین مربوط به ارث و مالیات آن در کشور کانادا، بهترین راهکارها را ارائه می‌دهند. تنها کافیست به سایت این مجموعه مراجعه و با ارتباط تلفنی یا آنلاین از مشاوران، مشاوره مالیات بر ارث رایگان دریافت کنید. در این مجموعه سعی شده است نکات مهم و تخصصی در خصوص مالیات‎های مربوط به ارث، به زبان ساده و قابل فهم برای  همه کاربران، ارائه شود.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست