انحصار وراثت جنین

انحصار وراثت جنین یکی از مهم‌ترین بندهای قوانین مربوط به تقسیم ارث بین ورثه است. بر اساس این قانون، برای جنینی که هنوز متولد نشده است هم مقدار ارث مشخصی در نظر گرفته می شود که پس از فوت متوفی باید تعیین شود. زمانی که فردی فوت می کند، در صورتی که قبل از فوت او نطفه یک جنین به عنوان وارث متوفی بسته شده باشد، باید انحصار وراثت جنین صورت بگیرد. به همین ترتیب، وجود جنین در قانون مدنی به عنوان یک مانع ارث شناخته می شود و سبب وقفه در فرآیند تقسیم ارث خواهد شد. قوانین مربوط به انحصار وراثت جنین تا حدودی پیچیده هستند. برای آن که بتوانید مراحل انجام انحصار وراثت را بدون مشکل و با موفقیت به پایان برسانید، این امکان را دارید تا از مشاورین و متخصصین ارث تکس در روند پرونده خود راهنمایی دریافت کنید. برای این کار، کافیست با متخصصین مجموعه ارث تکس متخصص در امور مالیات بر ارث مشورت کنید.

شرایط ارث بردن جنین

مهم‌ترین سوال در انحصار وراثت جنین، این است که یک جنین در چه شرایطی می تواند ارث ببرد. شرط اول برای ارث بردن جنین این است که باید زنده متولد شود. حتی در صورتی که یک جنین زنده متولد شود اما پس از چند لحظه فوت کند نیز ارث به او تعلق می گیرد. اما در این شرایط باید با استفاده از اسناد و یا شهادت شهود، زنده به دنیا آمدن جنین اثبات شود، زیرا در صورتی که نتوان زنده به دنیا آمدن جنین را ثابت کرد، هیچ گونه ارثی به او تعلق نخواهد گرفت. یک شرط مهم و اساسی دیگر برای انحصار وراثت جنین این است که نطفه جنین باید پیش از فوت متوفی بسته شده باشد. به طور دقیق تر از مرگ متوفی تا زمان تولد جنین نباید بیشتر از ۱۰ ماه گذشته باشد.

شرایط اهلیت جنین

اهلیت در حقوق به معنی توانایی یک شخص برای داشتن یک حق و یا انجام دادن یک کار است. برخورداری از حق با عنوان اهلیت تمتع و اهلیت برای انجام دادن یک کار نیز با عنوان اهلیت استیفا شناخته می شود. به همین ترتیب، در صورتی که یک شخص بتواند مالک اموالی شود، درواقع برای مالکیت آن اموال اهلیت تمتع دارد. بنابر قوانین حقوق ایران، جنینی که به دنیا نیامده باشد دارای اهلیت تمتع است و زمانی که به صورت زنده به دنیا بیاید، اهلیت او ثابت می شود. ممکن است در دوره جنینی اموالی از راه های مختلف مانند ارث به جنین تعلق پیدا کند. اما به دلیل این که جنین امکان اداره این اموال را ندارد، باید برای او یک نماینده قانونی تعیین شود.

سهم‌الارث جنین چقدر است؟

بر طبق قانون ۸۷۸ قانون مدنی، دو حکم برای انحصار وراثت جنین در نظر گرفته می شود. بر طبق این قانون، در مورد اول جنین مانع از ارث بردن سایر ورثه می شود تا سهم الارث جنین نیز مشخص شود. اما در حکم دوم جنین مانع از ارث بردن دیگران نمی شود و در این شرایط ورثه باید حصه ای که مشاوری حصه دو پسر در همان طبقه را برای او کنار بگذارند. به طور خلاصه قوانین مربوط به این دو حکم به شرح زیر هستند :

جنین مانع ارث بردن دیگران شود

در این شرایط نباید تقسیم ارث تا زمانی که جنین متولد شود، انجام شود و میزان آن نیز بر اساس عوامل مختلفی تعیین خواهد شد.

جنین مانع ارث بردن دیگران نشود

در صورتی که ورثه بخواهند سهم الارث را قبل از انحصار وراثت جنین انجام دهند. سهم جنین در این شرایط به اندازه سهم دو پسر خواهد بود.

تقسیم ارث با وجود حمل

تقسیم ارث با وجود حمل

از منظر قانون مدنی برای آن که تقسیم ارث با وجود حمل صورت بگیرد دو شرط وجود دارد. اولین و مهم‌ترین شرط این است که نطفه جنین در زمان فوت متوفی منعقد شده باشد. طبق ماده ۸۷۷ قانون مدنی، در صورتی که نسبت به وجود این شرط بین وراث اختلاف وجود داشته باشد، امارات قانونی برای اثبات آن ملاک عمل خواهد بود. دومین شرط برای تقسیم ارث با وجود حمل نیز این است که جنین زنده متولد شود. بر این اساس، حتی اگر جنین چند لحظه پس از به دنیا آمدن فوت کند نیز مشمول انحصار وراثت جنین خواهد بود.

چرا به فرزند فوت شده ارث نمی رسد؟

طبق قانون مدنی در صورتی که جنین پیش از به دنیا آمدن فوت کند، از متوفی ارث نخواهد برد. درواقع این موضوعی کاملا طبیعی است که فرد مرده امکان ارث بردن را ندارد. از همین رو قانون مدنی نیز شرط وراثت جنین را حیات وارث، هر چند به اندازه چند دقیقه، قرار داده است. قوانین مربوط به انحصار وراثت جنین بسته به شرایط و موقعیت های مختلف می تواند چالش برانگیز باشد. برای آن که بتوانید مراحل انحصار وراثت جنین را گام به گام با موفقیت طی کنید، مشاوران و متخصصین ارث تکس همراه شما خواهند بود. شما می توانید از طریق راه های ارتباطی با مشاورین ارث تکس در تماس بوده و اطلاعات مورد نیاز برای همکاری را به دست آورید.

حجب حرمانی چیست؟

حجب به مواردی گفته می شود در تقسیم ارث به دو نوع حرمانی و نقصانی تقسیم بندی می شوند. حجب حرمانی زمانی کاربرد دارد که در فرآیند تقسیم ارث، وجود یک وارث سبب شود تا شخص دیگری از زمره وراثت خارج شود و به همین ترتیب امکان دریافت ارث را نداشته باشد. یکی از مهم‌ترین این موارد زمانی است که یک جنین از طبقه اول، باعث می شود تا وراث طبقه دوم امکان دریافت ارث را نداشته باشند. از طرفی، حجب نقصانی به مواردی گفته می شود که سهم الارث یک وارث به دلیل وراث دیگر کاهش پیدا کند. در این مورد نیز تولد یک جنین تاثیر گذار بوده و ممکن است ارث سایر ورثه را کاهش دهد.

مدارک لازم برای انحصار وراثت جنین

برای آن که بتوانید فرآیند انحصار وراثت جنین را کامل کنید، نیاز دارید تا مدارک لازم را جمع آوری نمایید. از جمله مدارک لازم برای این امر عبارت اند از :

  • گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت آن
  • شناسنامه وراث
  • وصیت نامه متوفی (در صورت وجود)

مراحل انحصار وراثت جنین

انحصار وراثت جنین مراحل ساده ای دارد که در صورت داشتن دانش کافی می توانید به راحتی آن‌ها را طی کنید. زمانی که جنین متولد می شود، وراث باید مدارک لازم را برای انحصار وراثت جنین آماده کنند. تهیه استشهادیه محضری یکی از این مدارک است که باید در دفتر اسناد رسمی تکمیل شود و پس از گواهی شدن آن، به دفتر الکترونیک خدمات قضایی مراجعه شود. زمانی که وراث به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کردند، باید برای انحصار وراثت جنین دادخواست ارائه دهند. سپس، شورای حل اختلاف برای اطمینان از این که ورثه دیگری وجود ندارد، یک آگهی در روزنامه چاپ می کند. بعد از گذشت یک ماه در صورت نبود ورثه دیگر، گواهی انحصار وراثت جنین صادر خواهد شد.

اگر جنین در اثر جرم سقط شود آیا جنین از مورث خود ارث می برد؟

در صورتی که جنین به دلیل جنایت و یا سقط توسط یکی از والدین فوت کند، نه به جنین و نه به والد او ارثه تعلق نمی گیرد. این بدان دلیل است که والد جنین قاتل محسوب شده و طبق قوانین مدنی، قاتل امکان ارث بردن را نخواهد داشت. فوت جنین بر اثر جرم، موضوعی پیچیده است که برای حل آن باید از مشاورین خبره حقوقی کمک بگیرید.

مشاورین ارث تکس با سابقه درخشان در پرونده های حقوقی همراه شما در روند انحصار وراثت جنین خواهند بود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره ۰۹۱۲۱۸۹۳۸۰۸  تماس حاصل فرمایید و مشاوره مالیات بر ارث رایگان بگیرید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست