گواهی انحصار وراثت چیست؟ چگونه گواهی بگیریم؟

  1. خانه
  2. وکالت
  3. گواهی انحصار وراثت چیست؟ چگونه گواهی بگیریم؟
گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت سند رسمی است که از سوی شورای حل اختلاف متوفی صادر شده و طی ان وراث می­توانند به نسبت سهم الارث خود از ماترک متوفی استفاده نمایند. برای صدور این گواهی مدارکی مورد نیاز است. در صورتی که ارزش ماترک متوفی از ۳۰ میلیون ریال بیشتر باشد، گواهی انحصار وراثت نامحدود صادر خواهد شد و به دلیل نیاز به انتشار آگهی در روزنامه کثیرالانتشار فرایند زمانبرتری خواهد داشت. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص گواهی انحصار وراثت و روش های دریافت آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

در رابطه با انحصار وراثت بیشتر بدانید.

گواهی انحصار وراثت چیست؟

گواهی انحصار وراثت سندی رسمی برای تقسیم ارث میان وراث به شمار می­رود. این سند شامل مشخصات، تعداد وراث، نسبت آن ها با متوفی و سهم هرکدام از ارث می­باشد. اولین گام جهت تقسیم ارث اخذ گواهی انحصار وراثت از مبادی قانونی است.

گواهی انحصار وراثت از کجا بگیریم؟

جهت اخذ گواهی انحصار وراثت وراث یا بازماندگان یا شخصی که پیگیر اخذ گواهی انحصار وراثت است با در دست داشتن مدارکی می­بایست به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی رجوع کند. مدارکی که جهت اخذ گواهی انحصار وراثت می­بایست ارائه گردد شامل گواهی فوت یا شناسنامه باطل شده متوفی، استشهادیه محضری، اصل شناسنامه وراث، وصیت نامه رسمی متوفی، عقدنامه یا رونوشتی از عقدنامه متوفی و در انتها گواهی مالیات بر ارث است.

پس از ارائه این مدارک و ارائه دادخواست جهت دریافت گواهی انحصار وراثت در دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، شورای حل اختلاف آگهی در خصوص فرد متوفی در روزنامه کثیرالانتشار منتشر کرده و به مدت ۴۰ روز گواهی را صادر نمی­کند.

 دلیل انتشار آگهی اطلاع رسانی است تا در صورت وجود ورثه دیگر، به شورای حل اختلاف رجوع کرده و مدارک خود را ارائه نماید. در صورت عدم مراجعه فردی به عنوان وراث متوفی در بازه زمانی ۴۰ روزه، گواهی انحصار وراثت از سوی شورای حل اختلاف ارائه می­شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با قانون تصدیق انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت

گواهی انحصار وراثت محدود

گواهی انحصار وراثت محدود سندی رسمی است که مشخص می­کند ورثه یا بازماندگان یا افرادی که از ارث سهم می­برند و سهم الارث دارند، چه کسانی هستند و میزان سهم الارث هرکدام در این گواهی تعیین می­شود. گواهی انحصار وراثت محدود برای اموال ارزشمند متوفی مثل اموال غیرمنقول، املاک، خودرو و … صادر نمی­گردد. اگر ماترک یا به عبارتی اموال متوفی ارزشی کمتر از ۳۰ میلیون ریال داشته باشد، با استفاده از گواهی انحصار وراثت محدود می­توان اقدام به تقسیم ارث نمود.

گواهی انحصار وراثت نامحدود

اگر ارزش اموال و دارایی ها یا به عبارتی ماترک متوفی از ۳۰ میلیون ریال بیشتر باشد جهت تقسیم سهم الارث وراث به گواهی انحصار وراثت نامحدود نیاز است. شورای حل اختلاف جهت صدور گواهی انحصار وراثت نامحدود اقدام به انتشار آگهی در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار می­گیرد، اما جهت صدور گواهی انحصار وراثت محدود نیاز به انتشار آگهی نیست.

گواهی انحصار وراثت چقدر طول میکشد؟

گواهی انحصار وراثت را شورای حل اختلاف صادر می­کند. ابتدا وراث یا وکیل آن ها که عملیات انحصار وراثت را انجام می­دهد به همراه مدارک مورد نیاز به شورای حل اختلاف مراجعه می­کند. جمع آوری مدارک مربوطه شامل گواهی فوت، استشهادیه محضری، وصیت نامه متوفی، اصل شناسنامه وراث، گواهی مالیات بر ارث و عقدنامه متوفی ممکن است مدتی زمان ببرد.

پس از ارائه تمامی مدارک یاد شده به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی اگر ارزش ماترک متوفی از ۳۰ میلیون ریال بیشتر باشد نیاز به گواهی انحصار وراثت نامحدود خواهد بود. به این منظور شورای حل اختلاف در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار به انتشار آگهی فوت می­پردازد و یک ماه منتظر خواهند ماند تا در صورت وجود ورثه بازمانده دیگری مراجعه کند. در صورت عدم مراجعه ورثه دیگر به غیر از ورثه معرفی شده بعد از یک ماه گواهی انحصار وراثت نامحدود توسط شورای حل اختلاف صادر می­گردد، اما در صورت مراجعه ورثه دیگری به شورای حل اختلاف این فرایند مجدداً می­بایست طی شده و طولانی تر خواهد بود.

پیشنهاد ارث تکس: انحصار وراثت زمین کشاورزی

گواهی انحصار وراثت خلاف واقع

اگر عده ای از وراث به دلیل کسب سهم الارث بیشتر مدارک و اسامی دیگر وراث را به شورای حل اختلاف اعلام نکنند و در موعد زمانی یک ماهه شورا جهت معرفی خود اقدام ننمایند، گواهی انحصار وراثتی توسط شورا صادر می­گردد که اسامی تمامی وراث و بازماندگان در آن قید نشده و خلاف واقع خواهد بود، در این صورت دیگر وراث با طی مراحل قانونی می­توانند مجازات سنگینی را برای دیگر وراث فراهم آورده و یا حتی زمینه لازم برای لغو و یا اصلاح سند گواهی انحصار وراثت را فراهم می­آورد.

گواهی انحصار وراثت المثنی

جهت دریافت گواهی انحصار وراثت المثنی، ورثه لازم است به شورای حل اختلافی که گواهی انحصار وراثت اولیه را صادر کرده است مراجعه نمایند. پس از مراجعه وراث می­توانند به درخواست کپی برابر اصل گواهی انحصار وراثت اقدام کنند و گواهی کپی برابر اصل صادر شده، گواهی انحصار وراثت المثنی خواهد بود.

گواهی انحصار وراثت اینترنتی

افراد با مراجعه به سامانه ثنا می­توانند گواهی انحصار وراثت اینترنتی را دریافت نمایند. جهت صدور گواهی انحصار وراثت ابتدا لازم است در سامانه ثنا ثبت نام شود. جهت ثبت نام در سامانه ثنا وراث می­توانند به دفاتر الکترونیک قضایی مراجعه نمایند. افراد پس از ثبت نامه لازم است مدارک مورد نیاز را در سامانه آپلود کرده تا گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند.

گواهی انحصار وراثت از طرف طلبکار

فرد طلبکار از متوفی، جهت صدور طلب خود، می­تواند شخصاً به دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کند. در این حالت طلبکار می­بایست به همراه فرم استشهادیه محضری که به امضای سه نفر که نام و تعداد وراث را تأیید کنند و در یکی از دفاتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد، مراجعه کرده و در ادامه به دفاتر خدمات قضایی مراجعه شود. دفاتر خدمات قضایی صدور گواهی را به شورای حل اختلاف ارجاع خواهد داد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست