انحصار وراثت سهام عدالت

  1. خانه
  2. وکالت
  3. انحصار وراثت سهام عدالت
انحصار وراثت سهام عدالت

انحصار وراثت سهام عدالت از جمله مباحث مهم در حیطه تقسیم ارث به شمار می آید. بر اساس آمار به دست آمده، بیش از حدود ۵۰ میلیون نفر از شهروندان ایرانی مشمول سهام عدالت می شوند. به همین ترتیب، می توان نتیجه گرفت که در ماترک بسیاری از متوفیان سهام عدالت وجود داد. سهام عدالت فرد متوفی قابل انتقال به ورثه وی است. برای انجام این کار باید مراحل انحصار وراثت سهام عدالت به صورت دقیق انجام شود. زمانی که انحصار وراثت توسط ورثه فرد متوفی انجام شد، گواهی حصر وراثت صادر می شود. در این گواهی، ورثه به صورت قانونی تعیین می شوند و امکان دریافت سهام عدالت را خواهند داشت. فرآیند دریافت انحصار وراثت سهام عدالت ممکن است تا حدودی پیچیده باشد. توصیه می شود قبل از اقدام، در مورد روند انجام آن اطلاعات کامل را داشته باشید و از متخصصین این حوزه کمک بگیرید. مشاورین و متخصصین ارث تکس همراه شما خواهند بود تا تمامی مراحل این فرآیند را با موفقیت به اتمام برسانید.

روش انحصار وراثت سهام عدالت

انحصار وراثت سهام عدالت در گام اول نیاز به دریافت استشهادیه محضری دارد. وراث متوفی برای دریافت استشهادیه محضری باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایند. برای تکمیل این فرم به ۳ فرد شاهد نیاز است. پس از تکمیل، دفترخانه فرم استشهادیه را برای ورثه گواهی می کند. وراث موظف هستند تا با مراجعه به دفاتر الکترونیک خدمات قضایی، درخواست صدور گواهی انحصار وراثت سهام عدالت را تکمیل نمایند. در مرحله بعد، یک آگهی در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ می شود. انتشار آگهی توسط شورای حل اختلاف صورت می گیرد و هزینه ای برای وراث نخواهد داشت. بعد از گذشت یک ماه از آگهی، در صورتی که ذینفع دیگری وجود نداشته باشد، گواهی توسط شورای حل اختلاف صادر می شود.

مبلغ سهام عدالت فوت شدگان

به طور کلی، ارزش سود سهام عدالت در هر سال متفاوت بوده و تحت تأثیر نوسانات بازار است. به عنوان مثال، سور سهام عدالت از سال ۹۵ تغییرات بسیاری داشته و در اسفند ماه سال گذشته به ۱۸ میلیون و ۷۸۰ هزار تومان رسیده است. در حالی که این مبلغ در فروردین ماه همین سال به ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است. از همین رو، پیش از هر اقدام ابتدا باید مبلغ را سهام عدالت فوت شده را بر اساس نوسانات روزانه بررسی نمایید.

مدارک لازم برای دریافت سهام عدالت فوت شدگان

شما برای دریافت انحصار وراثت سهام عدالت نیاز به مدارک مختلفی خواهید داشت. وراث فرد متوفی باید این مدارک را به دفاتر منتخب دفتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت ارائه دهند. پس از ارائه مدارک، وراث باید تقسیم نامه سهام عدالت متوفی را امضا کنند. امضای این فرم برای همه ورثه متوفی الزامی خواهد بود. از جمله مدارک لازم برای انحصار وراثت سهام عدالت عبارت اند از :

  • گواهی فوت متوفی
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت آن
  • شناسنامه وراث
  • وصیت نامه متوفی (در صورت وجود)
  • اصل کارت ملی ورثه متوفی
  • کد ملی متوفی
  • تاریخ تولد متوفی
  • اصل گواهی انحصار وراثت
  • نشانی و کد پستی محل سکونت یکی از ورثه
  • شماره شبای حساب بانکی ورثه

انتقال سهام عدالت متوفی به وراث غیرحضوری

انتقال سهام عدالت متوفی به صورت غیر حضوری به وراث امکان پذیر است. اما ابتدا ورثه فرد باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به صورت کامل تکمیل نمایند. پس از انجام مراحل ابتدایی، ورثه می توانند برای انتقال سهام عدالت به صورت غیر حضوری به سامانه الکترونیکی سهام عدالت مراجعه نمایند. در این سامانه امکان بارگذاری مدارک نیز وجود دارد. زمانی که مراحل اداری درخواست طی شد، سهام عدالت متوفی به ورثه منتقل خواهد شد. مدارک مورد نیاز جهت بارگذاری در سامانه الکترونیکی سهام عدالت به شرح زیر هستند :

برای سهام عدالت متوفی به کجا مراجعه کنیم

برای آن که بتوانید انحصار وراثت سهام عدالت متوفی را انجام دهید باید از طریق سامانه سمات سهام عدالت اقدام کنید. در نظر داشته باشید که تنها ورثه متوفی می توانند از طریق سامانه سمات به صورت غیر حضوری مدارک خود را بارگذاری نمایند. آدرس اینترنتی سامانه سمات به نشانی www.csdiran.ir بوده که می توانید تمامی خدمات انتقال سهام عدالت متوفی را از طریق آن انجام دهید. زمانی که ثبت نام را در این سامانه انجام دادید، یکی از ورثه برای فرم های انتقال سهام عدالت باید به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد سپرده گذاری مراجعه نماید. پس از تکمیل فرم ها و مدارک، شرکت سپرده گذاری مرکزی آن‌ها را بررسی کرده و نتیجه نهایی را اعلام می کند. در صورت موافقت با درخواست، فرآیند انتقال سهام عدالت متوفی امکان پذیر خواهد بود.

دفاتر پیشخوان دولت سهام عدالت متوفیان

پس از آن که ثبت نام در سامانه سمات را انجام دادید، باید به یکی از دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد سپرده گذاری مراجعه کنید. در این مرحله، فرم ها و اسناد مربوط به انتقال سهام عدالت به شما ارائه داده می شود. ورثه متوفی می توانند برای استعلام و انجام مراحل قانونی انتقال سهام عدالت متوفی به سایت csdiran.ir مراجعه کنند. به طور کلی، تلاش بر این است که تمامی فرآیند ثبت نام انحصار وراثت سهام عدالت را بتوان به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه اینترنتی انجام داد.

سهام عدالت متوفیان

آخرین مهلت سهام عدالت متوفیان

همه ساله آخرین مهلت سهام عدالت متوفیان توسط مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) اعلام می شود. برای بررسی تاریخ های دقیق، توصیه می شود سامانه را مورد بررسی قرار دهید.

زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان

سود سهام عدالت در تاریخ های مشخص شده واریز می شود. مبلغ این سود رقمی بین ۶۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان برآیند شده است. این مبلغ بر اساس ارزش کلی سهام فرد محاسبه می شود. بر اساس آمار به دست آمده، سود دارندگان سهام عدالت به صورت زیر محاسبه می شود :

  • سود سهام عدالت ۴۵۲ هزار تومانی، ۵۱۰ هزار تومان
  • سود سهام عدالت ۴۹۲ هزار تومانی، ۵۵۵ هزار تومان
  • سود سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی، ۶۰۰ هزار تومان
  • سود سهام عدالت یک میلیون تومانی یک میلیون و ۱۲۸ هزار تومان

شما می توانید برای کسب اطلاعات دقیق از زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان و مبلغ در نظر گرفته شده برای آن، با مشاورین ارث تکس در ارتباط باشید. مشاورین مجموعه تمامی اطلاعات در مورد فرآیند انحصار وراثت سهام عدالت را با شما در میان خواهند گذاشت.

سایت سهام عدالت متوفیان

ورثه متوفی برای انحصار وراثت سهام عدالت و یا تخصیص سهام عدالت و بررسی میزان دارایی هر شخص، به سامانه سمات با نشانی sahamedalat.ir مراجعه نمایند. برای ورود به این سایت باید کد ملی شخص متوفی را وارد کنید تا از میزان سهام عدالت متوفی باخبر شوید. در صورتی که متوفی مشمول سهام عدالت باشد، ورثه فرد می توانند اقدامات لازم را برای انتقال سهام عدالت متوفی انجام دهند.

انتقال سهام عدالت فوت شدگان به وراث

زمانی که فرد فوت شده مشمول طرح سهام عدالت باشد، ورثه فرد می توانند اقدام به انتقال سهام عدالت وی نمایند. گام اول برای انجام این کار دریافت انحصار وراثت سهام عدالت است. سپس، ورثه باید به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه الکترونیکی سهام عدالت اقدام به انتقال سهام کنند. مدارک لازم برای بارگذاری در سامانه سهام عدالت عبارت اند از :

  • گواهی‌نامه واریز مالیاتی
  • گواهی انحصار وراثت
  • گواهی فوت
  • اصل شناسنامه و کارت ملی متوفی و ورثه

هزینه انحصار وراثت سهام عدالت چقدر است؟

هزینه های مربوط به انحصار وراثت سهام عدالت چندان بالا نیست. با این حال، باید در نظر داشته باشید که این مبالغ در هر سال متغیر هستند. شما می توانید برای دریافت مقدار دقیق هزینه انحصار وراثت سهام عدالت با مشاورین مجموعه ارث تکس  متخصص در امور مالیات بر ارث در تماس باشید. موسسه ارث تکس، با همکاری متخصصین و مشاورین پرونده های حقوقی، راهنمایی های لازم را از ابتدا تا انتهای هر پرونده به شما ارائه خواهند داد.

زمان واریز سود سهام عدالت متوفیان

واریزی های مربوط به سهام عدالت از طریق سامانه سجام صورت می گیرد. برای دریافت سود سهام عدالت متوفی، ورثه باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کرده و شماره شبای حساب و شماره تلفن همراه خود را وارد سامانه نمایند. از این طریق، سود سهام عدالت برای ورثه واریز خواهد شد. تاریخ دقیق واریز سود سهام عدالت متوفیان را می توانید از طریق سامانه سجام بررسی نمایید.

۴/۵ - (۵ امتیاز)

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست