مالیات بر ارث اموال غیرمنقول

  1. خانه
  2. وکالت
  3. مالیات بر ارث اموال غیرمنقول
مالیات بر ارث اموال غیرمنقول

پس از فوت متوفی اموال وی چه منقول و چه غیرمنقول به وراث و بازماندگان خواهد رسید، اما جهت انتقال این امول به سندی رسمی به نام گواهی انحصار وراثت نیاز است. بازماندگان جهت اخذ این گواهی از شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی می­بایست مدارک و مستنداتی را ارائه نمایند. یکی از مهمترین مدارک در این مجموعه سند مبنی بر مالیات بر ارث پرداخت شده است. لازم به ذکر است تا گواهی انحصار وراثت صادر نگردد، حق استفاده از سهم الارث برای بازماندگان وجود نخواهد داشت و یکی از مهمترین پیش نیازها برای آن اخذ گواهی مالیات بر ارث است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات بر ارث اموال غیرمنقول  تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اموال غیرمنقول چیست؟

اموالی که نقل و جابجایی آن ها سبب خرابی و خسارت شود را اموال غیرمنقول می­گویند. برای مثال خودرو مالی غیرمنقول است زیرا جابجایی آن احتمال خرابی و آسیب را برای آن به دنبال دارد، اما حساب بانکی جزو اموال منقول به شمار می­رود، زیرا جابجایی و نقل آن آسیبی برای حساب بانکی به وجود نخواهد آورد. البته تشخیص برخی اموال نیاز به رأی محاکم دارد و به دلیل جزئیات می­تواند نقطه اختلاف باشد. اغلب زمین، ساختمان، باغات، خودرو و … جزو اموال غیر منقول به شمار می­رود.

پیشنهاد ارث تکس: مالیات بر ارث ملک چگونه محاسبه میشود؟

اموال غیرمنقول

مالیات بر ارث اموال غیرمنقول چیست؟

مالیات بر ارث مالیاتی است که به تمامی اموال منقول و غیرمنقول متوفی تعلق می­گیرد. اگر ورثه تصمیم بگیرند که ماترک به جا مانده از متوفی را به نسبت مشخص شده میان خود تقسیم کرده و از آن استفاده کنند، می­بایست گواهی انحصار وراثت دریافت کرده و جهت اخذ این گواهی مالیات بر ارث را به طور کامل پرداخت نمایند. ورثه زمان دارند تا یکسال پس از فوت متوفی، اظهارنامه مالیاتی اموال وی را به اداره مالیاتی مربوطه ارائه کنند.

به موقع ارائه کردن اظهارنامه مالیات بر ارث به سازمان و امور مالیاتی فوایدی را برای وراث در بر خواهد داشت. اگر وراث ظرف بازه زمانی یکساله از مرگ متوفی اظهارنامه را ارائه نمایند، هزینه کفن و دفن و دیون متوفی از ارزش کل ماترک کم شده و از حاصل ماترک باقیمانده مالیات دریافت می­شود. اگر وراث در بازه زمانی یکساله اظهارنامه مالیاتی متوفی را به سازمان امور مالیاتی ارائه ننمایند، حتی بر هزینه دفن و کفن و دیون متوفی نیز مالیات تعلق گرفته و وراث نیاز دارند تا جهت گواهی انحصار وراثت مالیات این هزینه های را نیز پرداخت نمایند.

همانطور که بیان شد، پس از مشخص شدن طبقه وراث و نوع اموال (از لحاظ منقول یا غیر نقول بودن) برای ماترک متوفی مالیات بر ارث مشخص شده و ورثه می­بایست آن را به اداره مالیاتی پرداخت نمایند. برای مثال ملک مسکونی از اموال غیر منقول است که اگر ورثه در طبقه اول باشند لازم است تا ۵/۷ درصد ارزش معاملاتی روز ملک را به عنوان مالیات بر ارث به اداره امور مالیاتی پرداخت نماید. این درصد برای وراث طبقه دوم و سوم به ۱۵ و ۳۰ درصد به ترتیب تغییر خواهد کرد. برای مثال اگر ارزش معاملاتی و روز ساختمان مسکونی که جز اموال غیر منقول است ۵ میلیارد باشد، وراث طبقه اول به اندازه ۵/۷ درصد از ارزش معاملاتی یعنی ۳۷۵ میلیون و وراث طبقه دوم و سوم به ترتیب ۷۵۰ میلیون و یک میلیارد و پانصد میلیون لازم است تا مالیات به اداره امور مالیاتی پرداخت نمایند.

طبقه وراث چیست؟

یکی از موارد حائز اهمیت در تعیین میزان مالیات بر ارث، مشخص کردن طبقه یا نسبت وراث با متوفی است. این نسبت که از آن به طبقه وراث یاد می­شود، در میزان مالیاتی که بر اساس آن وراث به اداره مالیات سهم مالیاتی می­پردازند، متفاوت خواهد بود. طبقات وراث را می­توان در سه گروه ذیل دسته بندی کرد:

  • طبقه اول: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و نوه
  • طبقه دوم: خواهد، برادر، اولاد آنها
  • طبقه سوم: عمو، عمه، خاله، دایی و فرزندان آن ها

به منظور مشخص کردن سهم مالیاتی، پس از مشخص شدن نوع اموال و طبقه وراث، میزان مالیات بر ارث مشخص می­شود. اغلب مالیات بر ارث در تمامی اموال متوفی به افزایش طبقه نیز بالاتر می­رود. برای مثال در خصوص مالیات بر ارث ماترکی نظیر خودرو، ورثه طبقه اول ۲ درصد، ورثه طبقه دوم ۴ درصد و در نهایت ورثه طبقه سوم ۸ درصد مالیات بر ارث می­بایست پرداخت نمایند.

مراحل پرداخت مالیات بر ارث اموال غیرمنقول

به منظور پرداخت مالیات بر ارث لازم است تا وراث مراحل زیر را طی نمایند:

  • مرحله اول: وراث می­بایست به اداره امور مالیاتی مراجعه نمایند و مبلغ مالیات بر ارث را پرداخت نمایند.پس از پرداخت اداره مالیات برگه ای به نام مفاصاحساب مالیات ورثه به ورثه ارائه می­دهد. پرداخت مالیات بر ارث و اخذ گواهی مفاصاحساب یا برگه مالیات بر ارث بین یک تا دو ماه زمان خواهد برد.
  • مرحله دوم: بعد از اخذ برگه مالیات بر ارث از اداره امور مالیاتی وراث می­بایست به اخذ سند تک برگ اموال اقدام نمایند. بدون وجود سند تک برگ امکان فروش اموال برای بازماندگان میسر نخواهد بود. در این زمان وراث با مفاصاحساب مالیاتی و گواهی انحصار وراثت می­بایست به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کنند. دفترخانه مدارک مود نظر را به اداره ثبت پست کرده و در انتها سند تک برگ به نام وراث صادر می­شود. فرایند درخواست دفترخانه اسناد رسمی به اداره ثبت و دریافت سند تک برگ به نام وراث تقریباً ۲ ماه زمان خواهد برد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست