مالیات بر ارث بیمه عمر

  1. خانه
  2. وکالت
  3. مالیات بر ارث بیمه عمر
مالیات بر ارث بیمه عمر

مالیات بر ارث بیمه تمام عمر

بیمه تمام عمر مطابق با نام آن بیمه ای است بین بیمه گر و بیمه گزار که برای تمام طول عمر عقد می­گردد. حق بیمه در این نوع بیمه سالانه پرداخت می­شود. در بیمه عمر تمام عمر پس از فوت بیمه گر مبلغ توافق شده به بازماندگان و ورثه پرداخت شده و مالیاتی بر آن در نظر گرفته نمی­شود و معاف از مالیات است.

مالیات بر ارث بیمه عمر زمانی

برخلاف بیمه تمام عمر، بیمه عمر زمانی برای مدت زمان محدود و مشخصی میان بیمه گر و بیمه گزار عقد می­گردد. مدت زمان قرارداد در بیمه عمر زمانی می­تواند از یک تا چند سال متغیر باشد. اگر بیمه گر در طول مدت بیمه عمر زمانی فوت کند، بیمه گذار موظف است مبلغ توافق شده را به وراث و بازماندگان وی پرداخت نماید. اما اگر بیمه گر در طول مدت قرارداد در قید حیات باشد، بیمه گذار تعهد پرداخته به بیمه گر نخواهد داشت. اگر بیمه گر در طول مدت قرارداد بیمه عمر زمانی فوت کند، مبلغ توافق شده بیمه به وراث و بازماندگان رسیده و آن ها بابت دریافت حق بیمه عمر زمانی معاف از مالیات بر ارث خواهند بود.

نحوه تقسیم بیمه عمر بین وراث

مالیات بر ارث بیمه عمر مختلط پس انداز

بیمه عمر مختلط ترکیبی از بیمه عمر و بیمه پس انداز است. نظیر بیمه عمر زمانی، اگر بیمه گر در حین مدت زمان قرارداد فوت کند، بیمه گزار مکلف است کل مبلغ توافق شده را به وراث و بازماندگان پرداخت نماید و مبلغ پرداختی بیمه گر به بیمه گذار در مدت زمان قرارداد، از مالیات بر ارث معاف خواهد بود. اما اگر پس از پایان مدت زمان قرارداد بیمه گر در قید حیات باشد، بیمه گزار مکلف است که کل مبلغ توافق شده را در پایان مدت زمان قرارداد به بیمه گر پرداخت نماید. در این حالت مالیات بر ارث موضوعیت نخواهد داشت.

نحوه دریافت بیمه عمر پس از فوت بیمه گر

اگر در حین قرارداد بیمه گر فوت کند، بیمه گزار موظف است کل مبلغ توافق شده را به وراث پرداخت نماید و این مبلغ از مالیات بر ارث معاف خواهد بود. از آنجا که بیمه عمر نیز نظیر هر مال منقول یا غیر منقولی جهت انتقال به ورثه و بازماندگان جزو ماترک متوفی محسوب می­شود، لازم است تا وراث جهت دریافت آن انحصار وراثت نمایند. اولین قدم جهت دریافت بیمه عمر متوفی، گواهی حصر وراثت بیمه عمر است. در گواهی حصر وراثت ورثه متوفی به طور دقیق مشخص می­شوند. حتی میزان سهم هرکدام از وراث از بیمه عمر متوفی در گواهی حصر وراثت مشخص می­گردد.

مدارک لازم جهت دریافت گواهی حصر وراثت بیمه عمر

وراث و بازماندگان متوفی جهت دریافت گواهی حصر وراثت بیمه عمر لازم است تا مدارک ذیل را به بیمه گذار ارائه نمایند:

  • گواهی فوت از دنیا رفته یا متوفی
  • استشهادیه تأیید شده در محضر رسمی
  • شناسنامه مرحوم یا مرحومه
  • عقدنامه مرحوم یا مرحومه و یا وجود رونوشت عقدنامه
  • شناسنامه وراث و افرادی که از بیمه عمر ارث می­برند.
  • وصیت نامه مرحوم یا مرحومه در صورت وجود

مراحل لازم جهت دریافت گواهی حصر وراثت بیمه عمر

وراث بعد از جمع آوری مدارک لازم می­توانند به دریافت گواهی حصر وراثت اقدام نمایند. یکی از مدارک مورد نیاز استشهادیه تأیید شده رسمی است که لازم است در یکی از دفاتر اسناد رسمی ثبت شده و به امضای ۳ نفر از شاهدان برسد. بعد از دریافت استشهادیه تأیید شده کافی است وراث به همراه دیگر مدارک به دفتر الکترونیک خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست صدور گواهی انحصار وراثت را ارائه نمایند.

در ادامه فرایند دریافت گواهی حصر وراثت، شورای حل اختلاف مربوط به آخرین محل سکونت متوفی، به انتشار آگهی حصر وراثت در روزنامه اقدام می­کند. این شورا برای اطمینان از اینکه متوفی، ورثه دیگری ندارد، در روزنامه آگهی منتشر کرده و یک ماه منتظر خواهد ماند تا ورثه دیگری از متوفی در صورت وجود مراجعه نماید. در صورت عدم مراجعه ورثه دیگری از متوفی پس از انتشار آگهی در روزنامه، شورای حل اختلاف گواهی حصر وراثت نامحدود بیمه عمر را صادر کرده و وراث بر اساس این گواهی قادر خواهند بود که به نسبت تعیین شده از بیمه عمر متوفی استفاده نمایند.

[/vc_column_text]
۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست