مالیات بر ارث سیم کارت

  1. خانه
  2. وکالت
  3. مالیات بر ارث سیم کارت
مالیات بر ارث سیم کارت

مالیات بر ارث سیم کارت از جمله مالیات های مستقیم در قانون است. طبق ماده ۱۷ قانون در مواقعی که شخص فوت شده دارای یک سیم کارت به نام خود باشد، باید مالیات بر ارث سیم کارت پرداخت شود. در این شرایط، وراث متوفی موظف باید به اداره امور مالیاتی مراجعه کرده و مالیات فرد متوفی را پرداخت کنند. به عبارتی، مالیات هزینه ای است که باید برای انتقال امتیاز سیم کارت به وراث و یا فروش آن به فردی دیگر پرداخت شود. بنابراین، ورثه فرد باید در زمان تعیین شده اقدام به پرداخت مالیات نمایند. در ادامه این مطلب قصد داریم به بررسی جزئیات مالیات بر روی ارث سیم کارت فرد متوفی بپردازیم. شما می توانید برای کلیه اقدامات حقوقی خود در زمینه مالیات بر ارث از متخصصین ارث تکس راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

مالیات بر ارث سیم کارت چقدر است؟

طبق ماده ۱ قانون مالیات بر ارث، در صورتی که پس از فوت یک شخص، اموال او برای افرادی به ارث برسد، ورثه مشمول مالیات بر ارث خواهند شد. مالیات بر ارث سیم کارت نیز یکی از این اموال به شمار می آید. ورثه متوفی تنها زمانی می توانند اقدام به فروش و یا انتقال سیم کارت به نام خود یا دیگری کنند که مالیات بر ارث سیم کارت را پرداخت کرده باشند. پرداخت این مالیات بحث مهمی است و باید بر اساس قوانین مالیات بر ارث، مقدار آن بین ورثه تقسیم بندی شود.

در قانون اصلاح شده، برای مالیات بر ارث خط سیم کارت، درصد جداگانه ای در نظر گرفته شده است. مالکیت سیم کارت نوعی حق مالی به شمار می آید و از همین رو، در دسته مالیات بر انواع حقوق مالی تقسیم بندی می شود. میزان مالیات بر ارث سیم کارت بر اساس نسبت هر یک از طبقات وراث به شرح زیر خواهد بود :

  • مالیات بر ارث خط سیم کارت برای طبقه اول وراث : ۱۰ درصد
  • مالیات بر ارث خط سیم کارت برای طبقه دوم وراث : ۲۰ درصد
  • مالیات بر ارث خط سیم کارت برای طبقه سوم وراث : ۴۰ درصد

مالیات بر ارث سیم کارت را چگونه پرداخت کنیم؟

پس از بررسی میزان مالیات بر ارث سیم کارت، باید با نحوه پرداخت آن آشنا شوید. برای پرداخت این هزینه، وراث پیش از هر کاری باید اظهارنامه مالیات بر ارث را از طریق سایت my.tax.gov.ir تکمیل نمایند. برای این کار باید در وب سایت عضو شده و نام کاربری دریافت کنید. پس از تکمیل اطلاعات، باید کد ره‌گیری خود را از my.tax.gov.ir دریافت نمایید.

پس از تکمیل اظهارنامه و دریافت کد رهگیری، متقاضی پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت باید با مدارک لازم به اداره مالیات مراجعه کند. از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مدارک مالیات بر ارث سیم کارت

  • اسناد گواهی شده مربوط به بدهی ها
  • مطالبات متوفی
  • اسناد گواهی شده مثبت
  • حق مالکیت متوفی نسبت به اموال و حقوق مالی
  • سند گواهی شده مربوط به وصیت نامه
  • وصیت نامه و رونوشت

در صورت جمع آوری مدارک و ارائه آن‌ها به اداره مالیات، فرآیند پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت با موفقیت به اتمام خواهد رسید. در نظر داشته باشید که طبق قانون، تنها افرادی می توانند از این طریق مالیات بر ارث را پرداخت کنند که زمان فوت متوفی بعد از سال ۱۳۹۵ باشد. در غیر این صورت وراث باید برای تکمیل اظهارنامه به صورت حضوری در اداره امور مالیاتی حاضر شوند.

انتقال مالکیت گوشی فرد فوت شده

انتقال مالکیت سیم کارت متوفی نیازمند طی مراحل زیادی است. برای این کار، ورثه فرد ابتدا باید گواهی انحصار وراثت را تهیه کرده و به دفتر خدمات پستی ارائه کنند. سیم کارت به نوعی اموال بازماندگان به شمار می رود. به همین ترتیب، برای آن که مالکیت آن مشخص شود تمامی ورثه باید جمع شده و انحصار وراثت را امضا نمایند. پس از آن، ورثه فرد با در دست داشتن گواهی انحصار وراثت باید به صورت حضوری به دفاتر خدمات پستی مراحعه کنند. علاوه بر این، ورثه می توانند در صورت واجد شرایط بودن، اقدام به تغییر نام سیم کارت پس از پرداخت مالیات بر ارث سیم کارت نمایند.

سیم کارت متوفی

سیم کارت متوفی قطع میشود؟

پس از فوت متوفی باید تکلیف سیم کارت های اعتباری و دائمی او روشن شود. عموما قطع شدن سیم کارت های اعتباری مشکل چندانی به وجود نمی آورد. اما سیم کارت های دائمی جزو دارایی های متوفی محسوب شده و ممکن است به صورت ارث به ورثه انتقال پیدا کند. در هر صورت، اگر ورثه از گوشی و سیم کارت متوفی استفاده نکنند، سیم کارت متوفی پس از مدتی به دلیل بدهی یک طرفه می شود. همچنین، احتمال قطع شدن کامل سیم کارت نیز وجود دارد و ممکن است امتیاز خط نیز سلب شود. برای انجام مالیات بر ارث سیم کارت در کوتاه ترین زمان، بهترین کار دریافت مشاوره از متخصصین این حوزه است. متخصصین ارث تکس اینجا هستند تا مسیر شما را در روند مالیات بر ارث سیم کارت هموار کنند. شما می توانید برای کسب مشاوره و یا برخورداری از خدمات با شماره ۰۹۱۲۱۸۹۳۸۰۸ تماس حاصل فرمایید.

۴.۷/۵ - (۴ امتیاز)

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست