چگونه مالیات بر ارث را کاهش دهیم؟

  1. خانه
  2. وکالت
  3. چگونه مالیات بر ارث را کاهش دهیم؟
کاهش مالیات بر ارث

زمانی که فردی فوت می‌کند اموالی که از متوفی به جا می‌ماند، به وراث او منتقل می‌شود. اما تا زمانی که وراث مالیات بر ارث را پرداخت نکرده باشند، هیچ تملکی نسبت به اموال فرد متوفی نخواهند داشت. این نوع از مالیات که مالیات بر ارث نامیده می‌شود، طبق قانون مشخص و وراث باید آن را پرداخت کنند. معمولا در قانون برای مالیات بر ارث مبلغ زیادی در نظر گرفته می‌شود که برای وراث پرداختن آن سخت و دشوار خواهد بود. برای کاهش مالیات بر ارث، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید با در نظر گرفتن آن‌ها تا حدود زیادی مبلغ پرداختی برای مالیات را کاهش دهید. فرار از مالیات بر ارث با کاهش مالیات متفاوت است.

برای دریافت مشاوره رایگان با وکیل مالیات بر ارث با شماره زیر تماس حاصل نمایید.

راه های قانونی کاهش مالیات بر ارث

معمولا وراث به دلیل ‌عدم آگاهی نسبت به مسائل حقوقی و مالیاتی، نمی‌توانند از میزان دقیق مالیات بر ارث مطلع شوند. میزان پرداخت مالیات بر ارث برای همه وراث یکسان نخواهد بود. نسبت وراث به فرد متوفی، تعیین می‌کند که هر وارث، چه میزان مالیات را باید پرداخت کند. طبق قانون وراثی که در طبقه دوم قرار می‌گیرند، دو برابر وراث طبقه اول و وراثی که در طبقه سوم قرار می‌گیرند، دو برابر وراث طبقه دوم باید مالیات پرداخت کنند. از سوی دیگر، مالیات بر ارث با توجه به نوع مال که می‌تواند ملک، وسیله نقلیه، سپرده بانکی، اوراق مشارکت یا سهام باشد، متفاوت خواهد بود. همچنین قانون این امکان را فراهم کرده است، در پاره ای از مواقع وراث بتوانند با ارائه مدارک و اسناد، مالیات تعیین شده را تا حدودی کاهش دهند، در ادامه چند راهکار را شرح خواهیم داد.

کاهش مالیات بر ارث با تکمیل اظهارنامه مالیاتی

یکی از راهکارهای مفید برای کاهش مالیات بر ارث، تکمیل اظهارنامه مالیاتی است. نکته قابل توجه این است که وراث از زمانی که متوفی فوت می‌کند، تنها یک سال فرصت دارند، تا اظهارنامه مالیاتی را تکمیل و ارسال کنند. از این طریق وراث می‌توانند از معافیت حداکثری مالیات بر ارث برخوردار شوند. این راهکار دو مزیت مهم را نیز در پی دارد، اموالی که از متوفی به جا می‌ماند، طبق روز ارزش‌گذاری می‌شوند، به این معنا که ارزش اموال نسبت به زمان فوت متوفی در نظر گرفته می‌شود، نه زمانی که اموال به وراث منتقل می‌شود. مزیت دیگر این راهکار، کاهش هزینه‌های کفن و دفن است.

کاهش مالیات بر ارث با اثبات بدهی متوفی

طبق یکی از تبصره‌های مالیات بر ارث، یکی دیگر از راهکارهای کاهش مالیات بر ارث می‌تواند اثبات بدهی متوفی باشد. اگر وراث بتوانند، با ارائه اسناد مورد نظر به قانون بدهی متوفی را اثبات کنند، می‌توانند مالیات ارث را تا حدود زیادی کاهش دهند. مدارکی همچون سفته و چک با امضای متوفی می‎توانند جزو مدارک استنادی محسوب شوند. اگر اسناد و مدارک ارائه شده توسط وراث، نزد امور مالیاتی مورد تایید قرار بگیرد، مبلغ قابل توجهی از مالیات ماترک کاسته خواهد شد. به این معنا که در ابتدا بدهی‎ های فرد متوفی پرداخت می‎شود، سپس برای باقیمانده اموال مالیات را مشخص می‌کنند. نکته قابل توجه در این راهکار این است که، مدارک و اسناد مورد نظر برای اثبات بدهی متوفی، باید قبل از تکمیل اظهارنامه مالیاتی جمع آوری و به امور مالیاتی ارسال شود. در این حالت میزان مالیات، پس از کسر بدهی متوفی محاسبه خواهد شد.

راه های قانونی کاهش مالیات بر ارث

کاهش مالیات بر ارث با دیون مالی به همسر

اگر فرد متوفی مرد است، به همسر خود بدهی خواهد داشت. بدهی مرد متوفی به همسر خود، مهریه و اجرت المثل است. اگر مرد متوفی دارای همسر عقد کرده باشد، همسر می‌تواند پس از فوت شوهر خود، مهریه خود را مطالبه و دریافت کند.

کاهش مالیات بر ارث با ارائه اعتراض

در بسیاری از مواقع ارزش‌گذاری اموال متوفی توسط اداره امور مالیاتی بیش از اندازه تعیین می‌شود. این موضوع باعث ایجاد اختلاف بین مودی و اداره مالیاتی می‌شود، در این حالت وراث می‌توانند با ارائه اعتراض نسبت به میزان مالیات در نظر گرفته شده، تا حدودی آن را کاهش دهند. نکته قابل توجه برای اعتراض به میزان مالیات بر ارث، این است که وراث می‌توانند تنها تا یک سال پس از فوت متوفی، اعتراض خود را ارائه دهند. در این حالت درخواست وراث بدون نوبت مورد بررسی قرار گرفته و اگر دادگاه به نفع وراث رای صادر شود، میزان قابل توجهی از مالیات بر ارث کاسته می‌شود.

کاهش مالیات بر ارث با معافیت مالیاتی

قانون برای مالیات بر ارث، برای برخی از موارد معافیت در نظر گرفته است. اموالی که وقف شده‌اند از پرداخت مالیات معاف هستند، همچنین مبلغ بازنشستگی، انواع بیمه‌ها، پرداختی‌های کارفرما یا بیمه، دیه، باز خرید خدمت، اساس خانه محل سکونت متوفی، اموالی که از متوفی سلب مالکیت شده است، از پرداخت مالیات بر ارث معاف شده‌اند. مورد دیگر اموال شهیدان انقلاب است، وراث طبقه اول و دوم شهیدان می‎توانند از معافیت مالیات بر ارث استفاده کنند.

مدارک لازم برای تشکیل پرونده مالیات بر ارث

وراث برای پرداخت مالیات بر ارث، باید مدارکی را آماده و به امور مالیاتی ارائه دهند. تکمیل اظهارنامه مالیاتی، ارائه مدارک و اسناد مربوط به بدهی متوفی، وصیت‌نامه متوفی، گواهی فوت، گواهی حصر وراثت و اگر وکیل به دنبال کارهای مالیات بر ارث است، وکالتنامه نیز جزو مدارکی است که وراث باید آن‌ها را برای تشکیل پرونده ارث جمع آوری و ارائه دهند. مدارک لازم برای مالیات بر ارث جهت تشکیل پرونده را به طور کامل مطالعه نمایید.

یکی از بحث‌های حقوقی که همه افراد به نوعی با آن برخورد خواهند داشت، موضوع ارث و موارد مربوط به آن است. موضوع ارث، دارای پیچیدگی‌هایی است که در برخی از مواقع وراث به دلیل‌ عدم آگاهی و عدم توافق به یکدیگر نمی‌توانند، امور مربوط به ارث را به درستی انجام دهند. در این حالت بهترین راهکار بهره‌مندی از تجربه و تخصص مشاوران حرفه‌ای در زمینه ارث است. مشاورین با تجربه و وکلای پایه یک دادگستری، به دلیل تسلط کافی به قوانین مربوط به ارث می‌توانند بهترین راهکارها را ارائه و مشکلات را در زمان کوتاهی برطرف کنند.

مرکز تخصصی مالیات بر ارث، ارث تکس با در اختیار داشتن وکلای خبره، می‌تواند شما را در خصوص راهکارهای مفید برای کاهش مالیات بر ارث، همراهی کند. تنها کافیست با مشاوره مالیات بر ارث تماس بگیرید و مشکلات خود را در زمینه ارث و حواشی آن برای کارشناسان ارث تکس مطرح کنید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست