تصرف زمین کشاورزی توسط یکی از وراث

  1. خانه
  2. وکالت
  3. تصرف زمین کشاورزی توسط یکی از وراث
تصرف زمین کشاورزی توسط یکی از وراث

وراث به منظور استفاده از سهم الارث می­بایست اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت از شورای حل اختلاف نمایند. این فرایند با ارائه مدارکی به این شورا صورت می­پذیرد. وراث پس از اخذ این گواهی علاوه بر اینکه می توانند به نسبت مشخص شده از سهم الارث خود استفاده نمایند، می­توانند از طریق این گواهی علیه افرادی که سهم الارث آن ها چون زمین کشاورزی را تصرف کرده، طرح دعوی نموده و اعلام تصرف عدوانی نمایند. به منظور آشنایی با مفهوم تصرف عدوانی و احکامی که در خصوص تصرف زمین کشاورزی توسط یکی از وراث صادر می­شود، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انحصار وراثت زمین کشاورزی

زمینی که فردی از دنیا می­رود دیگران حق دخل و تصرف در هیچکدام از اموال وی را ندارند، اما بعد از پرداخت هزینه های مربوط به کفن و دفن، بدهی ها، دیون، مالیات بر ارث و … و اخذ گواهی انحصار وراثت  اموال به نسبت تعیین شده بین وراث تقسیم خواهد شد. از جمله این اموال می­تواند زمین کشاورزی باشد.

جهت کسب گواهی انحصار وراثت لازم است تا بازماندگان و یا فردی که از بازماندگان جهت امور انحصار وراثت وکالت دارد، به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی مراجعه نمایند. در این مراجعه لازم است تا مدارکی چون گواهی فوت یا شناسنامه باطل شده متوفی، استشهادیه محضری، اصل شناسنامه وراث، وصیت نامه رسمی متوفی، عقدنامه یا رونوشتی از عقدنامه متوفی و در انتها گواهی مالیات بر ارث ، جهت اخذ گواهی انحصار وراثت اموال متوفی از شورای حل اختلاف ارائه گردد. پس از صدور گواهی انحصار وراثت وراث به نسبت مشخص شده می­توانند از سهم الارث مورد نظر استفاده نمایند.

پیشنهاد ارث تکس: در رابطه با انحصار وراثت زمین کشاورزی بیشتر بدانید

تصرف زمین کشاورزی توسط یکی از وراث

اگر یکی از وراث بخواهد علیه یکی دیگر از وراث که در زمین کشاورزی متوفی تصرف کرده باشد دعوای تصرف عدوانی را مطرح نماید، لازمه این کار ارائه گواهی انحصار وراثت است که توسط شورای حل اختلاف محل اقامت متوفی صادر می­گردد.

مطابق ماده ۱۶۷ قانون آیین دادرسی، اگر یک یا چند نفر مال غیر منقولی چون زمین کشاورزی را به تصرف داشته باشند، یا حتی قبلاً از زمین کشاورزی استفاده می­کردند و مانع استفاده دیگر وراث از زمین کشاورزی می­شدند، حکم به صورت تصرف عدوانی یا ممانعت از حق و یا مزاحمت محسوب می­شود. تصرف عدوانی به این معنا است که شخصی بدون رضایت شخص اول، اموال غیر منقول وی را تصرف کرده و از آن بهره برداری نماید و شاکی از قانون گذار در خواست کند تا اموال غیر منقول تصرف شده که زمین کشاورزی نیز جزو آن محسوب می­شود را به وی بازگرداند.  تصرف عدوانی صرفاً در خصوص اموال غیر منقول نظیر زمین، مسکن و املاک شخصی کاربرد دارد.

تصف عدوانی یا زورستانش موضوعی حقوقی و به معنی به زورگرفتن زمین یا ملک از مالک یا کسی است که بر اساس گواهی انحصار وراثت از آن ملک سهم دارد.

تصرف عدوانی چیست؟

مطابق ماده ۳۰ قانون مدنی، هر مالکی در مقابل مایملک خود می­تواند هرگونه تصرف و انتفاعی را داشته باشد، مگر اینکه در شرایط استثنا که قانون مشخص کرده است. تصرف به عنوان مالکیت دلیلی بر مالکیت است مگر خلاف این مالکیت ثابت شود. لذا اگر هرکدام از وراث در خصوص مالکیت یکی از وراث در خصوص اموال غیر منقول اعاده دعوی نماید، این دعوی به صورت تصرف عدوانی مطرح شده و مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

انواع تصرف عدوانی

انواع تصرف عدوانی

تصرف عدوانی را می­توان به دو دسته کلی طبقه بندی کرد:

  • تصرف عدانی کیفری
  • تصرف عدوانی حقوقی

بیشتر بخوانید: قانون تصدیق انحصار وراثت

تصرف عدوانی کیفری

بررسی این دعوا در دادگاه کیفری انجام می­گیرد. تصرف عدوانی کیفری تصرفی است که پس از بررسی و دستور به رفع تصرف و بازگرداندن وضع به حالت سابق برای فرد متصرف مجازات حبس نیز در نظر گرفته می­شود. در واقع خدوجی تصرف عدوانی کیفری شامل موارد ذیل است:

  • بازگرداندن وضع به حالت سابق
  • رفع تصرف مال متصرف شده چون زمین کشاورزی
  • حبس به مدت زمان یک ماه تا یکسال برای متصرف

تصرف عدوانی حقوقی

بررسی این دعوا در دادگاه حقوقی انجام می­گیرد. در تصرف عدوانی حقوقی صرفاً رفع تصرف مال متصرف شده و بازگرداندن وضع به حالت سابق صورت می­گیرد و مجازاتی برای فرد متصرف در نظر گرفته نمی­شود. زمانی تصرف عدوانی به صورت حقوقی مطرح می­شود که شرایط ذیل وجود داشته باشد:

  • فردی که اموال غیر منقول چون زمین کشاورزی را تصرف کرده باشد، سابقه تصرف نداشته باشد.
  • تصرف اموال غی منقول توسط فرد متصرف با قهر، زور و غلبه انجام گرفته باشد.
  • مال مورد نظر حتماً غیر منقول باشد، لذا تصرف عدوانی حقوقی در اموال غیر منقولی چون ملک و یا زمین خواهد بود.
  • کسی که شکاست را مطرح کرده و یا به عبارتی خواهان دعوی سابقه تصرف داشته باشد به این معنی که قل از تصرف زمین و یا ملک توسط فرد متصرف در آن ملک و زمین سکونت داشته باشد.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

۱ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • با سلام. بنده دقیقا همین مشکل برایم پیش آمده و همین راه‌ها و اقدامات ذکر شده در مقاله‌ را رفتم ولی کاری از پیش نبردم. اینجا کسی مثل من که هیچ آشنا و پارتی نداشته باشد حقش توسط برادری نامرد که تمامی رئیس رؤسا و کاربدستان پارتیش هستن مثل آب خوردن خورده می‌شود و اقدام قانونی تنها خستگی و هدر رفتن زمان و پول چیزی در بر نخواهد داشت. سردفتری که امانتدار مردم باید باشه کل اموال غیر منقول مرحومی را بنام یک فرزند آن کند، قاضی که خودش را به کوچه علی چپ بزند و حکم صادره به نفع شخص متصرف صادر کند، دیگر آدم از قانون هم انتظاری نداره و حق را به حقدار رساندن فقط شنیده ایم و ندیده ایم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مطالب مرتبط
فهرست